Δεύτερη ημέρα πανελλαδικών εξετάσεων των ΓΕΛ και πολλοί από εμάς τους εκπαιδευτικούς που εμπλεκόμαστε ποικιλότροπα σ' αυτή τη βασανιστική - κυρίως για τους μαθητές - δοκιμασία, βρισκόμαστε αντιμέτωποι και προβληματιζόμαστε για το ζήτημα της παπαγαλίας - απομνημόνευσης [sic].
Σ' αυτό το θέμα εστιάζει και το άρθρο με τίτλο:
"Επιτέλους! Ελάτε να κάνουμε κάτι για τη «μάστιγα» της απομνημόνευσης στο ελληνικό σχολείο…" του καθηγητή στο παν. Ιωαννίνων κ. Γιώργου Μαυρογιώργου:
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Κάθε φορά εν μέσω εξετάσεων ή περιμένοντας τα αποτελέσματα αυτών, οι σχετικές συζητήσεις κορυφώνονται και, όπως συνηθίζεται, αναφέρονται στη «σφαγή», την πτώση των βάσεων, την αποτυχία, την κρίση, τον πληθωρισμό των βαθμών, το μεγάλο αριθμό αριστούχων, την εκπαιδευτική κακοδαιμονία, την υποβάθμιση ,κ.α..
Ανάλογες είναι και οι συζητήσεις που πυροδοτούνται, κάθε τόσο, με τις ανακοινώσεις των αποτελεσμάτων του PISA. Ο σχετικός «θόρυβος» αξιοποιείται συστηματικά για τον αναπροσδιορισμό και τη νομιμοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής στο «εξεταστικό» ή και ευρύτερα στο σύνολο της εκπαίδευσης, όπως καλή ώρα τώρα στο διάλογο για την παιδεία ή καλύτερα για το εξεταστικό σύστημα της Γ' λυκείου.
Τα αποτελέσματα, μετά από όλες αυτές τις συζητήσεις και τις αναλύσεις, είναι μάλλον αποκαρδιωτικά.. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει και ξαναφέρνει για συζήτηση και προβληματισμό το σχολείο των παπαγάλων: Η ελάχιστη γνωστική συμμετοχή που απαιτείται από τους μαθητές είναι η παθητική αποστήθιση, αποκομμένη από οποιαδήποτε άλλη επενέργεια αναλυτικών και κριτικών ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη της μάθησης. Το σχολείο με τις αλλεπάλληλες εξετάσεις επιβραβεύει με "άριστα" τη μηχανική απομνημόνευση και την παθητική αποδοχή της «γνώσης». Η μορφή και το περιεχόμενο των εξετάσεων διαβρώνουν το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Οι όποιες αλλαγές έγιναν, κατά καιρούς, στη μορφή και στο περιεχόμενο των διάφορων αναλυτικών προγραμμάτων, σχολικών βιβλίων και εξετάσεων επαναλαμβάνουν την «ιστορία» του σχολείου των παπαγάλων που απαγορεύει την αντιγραφή και τα «σκονάκια» αλλά ταυτόχρονα, με συστηματικό τρόπο, διδάσκει και ευνοεί στάσεις, αντιλήψεις και πρακτικές λογοκλοπής και κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας.
Όλο το άρθρο, καθώς και άλλα άρθρα - εισηγήσεις σχετικές με εκπαιδευτικά ζητήματα, μπορείται να βρείτε στην ιστοσελίδα: http://pep.uoi.gr/gmavrog/APOMNHMONEYSH.doc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου